Piotra Waglowskiego Strona Domowa  PRAWOLINKIO SOBIEPUBLIKACJEGUESTBOOK

Spam w formie niezamówionej informacji handlowej jako delikt nieuczciwej konkurencji

Piotr Waglowski, VaGla.pl Prawo i Internet
16 października 2003

Piotr Waglowski
Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet, Członek Zarządu Internet Society Poland.

Inni autorzy >>

Artykuł przygotowany na 3rd International Interdisciplinary Conference on Electronic Commerce "ECOM-03" dostępny jest w całości w formacie PDF (380 Kb)

[Unsolicited electronic massages as an unfair competition Summary]

[ Streszczenie: ]
W wyniku procesu dostosowania polskiego systemu prawnego do obowiązujących w Unii Europejskiej regulacji, w szczególności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 2000/31 z dnia 8 czerwca 2000 r. (dyrektywa o handlu elektronicznym) oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 2002/58 z dnia 12 lipca 2002 r. (dyrektywa w sprawie przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w sektorze komunikacji elektronicznej) doszło do uchwalenia polskiej ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. nr 144, poz.1024).

Ustawa wprowadza zakaz przesyłania niezamówionych informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Czyn taki stanowi delikt nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Zapis taki stanowić miał oręż w walce z narastającym zjawiskiem spamu. Wedle projektodawców ustawy: w przygotowanej regulacji zaproponowano model opt-in, chroniący odbiorcę korespondencji elektronicznej przed jej otrzymywaniem o ile nie wyrazi na to wyraźnej zgody.

Omawiana problematyka jest dość skomplikowana. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy: "próba ujęcia normatywnego niektórych kwestii wiążących się z zastosowaniem technologii informatycznych do celów świadczenia powszechnie dostępnych usług polegających na przetwarzaniu informacji, napotyka niejednokrotnie na trudności w ścisłym określeniu niektórych pojęć." Poza przybliżeniem pojęcia spamu (również jego historii i skali zjawiska), w niniejszym opracowaniu znalazła się podstawowa analiza pojęć takich jak informacja handlowa, adres elektroniczny czy środki komunikacji elektronicznej - pojęć kluczowych dla potrzeb oceny czy w danym przypadku mamy do czynienia z czynem nieuczciwej konkurencji czy też nie.

W dalszej części znalazły się rozważania dotyczące czynu polegającego na wysyłaniu niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej jako czynu nieuczciwej konkurencji ocenianego na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, oraz skuteczności tego narzędzia dla potrzeb walki ze zwiększającym się zjawiskiem spamu.

W końcowej części opracowania znalazło się omówienie ostatnio wydanej decyzji Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji, delegatura w Lublinie, który decyzją RLU - 751 - 3/03MW stwierdził naruszenie m.in. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i nakazał Firmie Edukacyjnej Impuls Plus z Grudziądza, aby zaprzestała wysyłania "niezamówionej informacji handlowej", oraz zamieściła w Gazecie Wyborczej (wydanie piątkowe, ogólnopolskie) oświadczenia o treści podanej w decyzji w zakreślonym terminie.

[ Summary: ]
As a result of the process of transforming the polish law system according to the standards of the European regulations (such as the Directive 2000/31/EC of the European Parliament and of the Council of 8 June 2000 on certain legal aspects of information society services, in particular electronic commerce, in the Internal Market - 'Directive on electronic commerce', and the Directive 2002/58/EC of the European Parliament and of the Council of 12 July 2002 concerning the processing of personal data and the protection of privacy in the electronic communications sector - 'Directive on privacy and electronic communications'), the polish law of 18 July 2002 concerning the provision of electronic services was enacted. The regulation imposes a ban on sending unsolicited commercial messages, intended for the individual, by the means of electronic communication, especially electronic mail. Such action is an example of unfair competition in the interpretation of the Fighting Unfair Competition Law.

The regulation was supposed to be a 'weapon' against the increase of 'spam'. According to the lawmakers, the following bill constituted the 'opt-in' model which was meant to protect the reciptient from the commercial electronic communications unless he agrees to receive it.

The following issue is quite complex. "The attemts to put some questions connected witch the use of information and communication technologies (for purposes such us generaly accesible services based on data processing) in a normative context, face many difficulties when it comes to defining certain terms" - the lawmakers said.

Apart from definition of spam as well as the history and the scale of the problem, the following article aims to analyse such issues as commercial information, electronic adress or means of electronic communication. These terms seem to be essential when we have to decide whether a particular deed is the anfair competition action or not.

In the further part of this article I'm considering the problem of unsolicited commercial informacion (intendet for the individual and sent electronically), as an unfair competition action, estimated on the basis of the Fighting Unfair Competition Law, as well as the efficiency of this particular tool in the struggle with the increasing spam problem.

The last part of this article is devoted to the latest decision of The Office for Competition and Consumer Protection's local bureau in Lublin (Poland) [decision RLU - 751 - 3/03MW]. In the following decision The Office claims that the entrepreneur - owner of the Firma Edukacyjna Impuls Plus from Grudziądz (Poland), has contravened the Fighting Unfair Competition Bill and the Provision of Electronic Services Bill by sending an electronic commercial offer to the individual. The Office ordered the businessman to stop such actions and to publish a special announcement in the Gazeta Wyborcza (one of the most popular daily newspaper in Poland) on his cost.

A Ty co sądzisz?


(c) 1997-2005 Copyright by Piotr Waglowski
Strona powstala w styczniu 1997 roku.